I was wrong.

18 juli 2018 - Johannesburg, Zuid-Afrika

I was wrong.

Ik had geen gelijk. Ik wist het niet. Ik dacht dat ik mij er bewust van was maar is was het niet.
Reflectie. Reflectie. Reflectie.
Een aantal keuzes en levenservaringen verder besef ik het mij.
Het dringt tot mij door. Dit keer tot de kern. Ik internaliseer het mij.

Als een geest verlaat ik mijn lichaam en kan ik als een externe factor kijken naar mijzelf en mijn omgeving. Terwijl ik door mijn Instagram en Facebookfoto’s, activiteiten en berichten scrol wordt het mij alsmaar duidelijker.

Het antwoord zit nu niet alleen in mijn gedachten, bewustzijn of op papier. Het antwoord wordt voelbaar. Mij angst vergroot. Angst voor het vergeten en verloochenen van dit inzicht. Dit gevoel dat eindelijk is wat het hoort te zijn.

Vragen. Schaamte. Waarom besefte ik mij dit niet eerder? Help. Schuldgevoel. Een enorm schuldgevoel. Oneerlijkheid.

Het doet pijn. Mijn hart is gebroken. Het wil helpen. Het wil de geschiedenis herschrijven. Het wil de spiegel voorhouden aan mijn mede mens. Het wil huilen en zijn tranen gebruiken als water voor de nieuwe zaadjes die het wil planten.

Verbetering. Niet alleen inzicht, maar verbetering. Nieuwe ideeën laten groeien, nieuwe manieren creëren, nieuwe verdelingen. Een nieuw begin.

Eerlijkheid. Maar met respect. Oprecht respect. Opgroeien met respect. Naar school met nieuwe vakken: Liefde, Respect, Passie. Of zoals Loesje al suggereerde: Lef, Inspiratie en Vrijheid.

Niks doen. Ga allemaal maar eens niks doen. Ik wil dat jullie stoppen. Hou op met doorgaan! Gewoon een keer niks. Kun je dat?

Zo lang niks doen tot dat je uit wanhoop zin krijgt om die enorm vieze afwas te gaan doen. Totdat je weer zin krijgt om maar gewoon naar buiten te gaan en te kijken met wie je een gesprek kan voeren. Tot dat je staat te popelen om te luisteren naar wat anderen te zeggen hebben. Tot dat je zin hebt in vrijwel alles, en je weer geniet van de kleinste dingen die op je pad komen.

Een vogel die je pad kruist en waar je een connectie mee voelt, een tegel die scheef zit waar je ineens een bijzonder figuur in blijkt te zien, het lachen van een kind dat een jeugdig en blij gevoel in je losmaakt, naar boven kijken en puur door de hoogte van de wolken genieten van het nietige gevoel dat je ervaart.

Het klinkt zo ontzettend normaal dat je bijna zou vergeten dat je van deze dingen zo ontzettend kan genieten.

Maar angst blijft ons leiden. De angst om alles los te laten. De angst om alles in ons bezit kwijt te raken. Delen. Dat is een enge gedachten. Iets afstaan waar jij je bestaanszekerheid en identiteit uit haalt. Wat zou je zijn zonder het? Te lang geleden, of misschien wel nooit geweten. Onzekerheid. Afhankelijkheid.

Bezit. Het is verschrikkelijk beangstigend en ontzettend geruststellend tegelijkertijd.

Maar toch hebben wij verantwoordelijkheid. Gedragen door ieder mens op deze aardbol. Door sommige meer uitgeoefend dan anderen. Het is tijd. Tijd om de verantwoordelijkheid weer terug in eigen handen te nemen. Geen excuses meer.

Laten we gelukkig samen leven in een samenleving. Laten we niet te voorzichtig zijn maar elkaar wel enorm liefhebben.

Er is een ding in je leven dat alle aandacht verdiend. Liefde. Ik bedoel niet de Instagram of Facebookofficial soort liefde. Niet de liefde voor je BFF die je al kent sinds begin van de middelbare school. Nee. De liefde voor je omgeving, de natuur, de onbekende mede mens, jezelf, het leven, je ervaringen.

Waardeer het kleine en help anderen het kleine te waarderen.
Geen jaloezie, geen afgunst. Community building. Help elkaar.

De wereld? die wordt dan vanzelf weer een stukje dragelijker.

Heel veel liefs,
Sammie

Quote:
The greatest Glory in living lies not in never failing, but in Rising every time we fall. – Nelson Rolihlahla Mandela

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marie-José:
    20 juli 2018
    Mooi Sammie 😊🙏
  2. Anke Balfoort:
    27 juli 2018
    Niets aan toe te voegen...
  3. Johan Scherpenkate:
    4 augustus 2018
    Oeff Sammie, wat diep! Maar mooi.
  4. Lenny:
    13 augustus 2018
    Liefde is de basis, daar heb je helemaal gelijk in.