Studeren in Zuid-Afrika, Johannesburg!

24 mei 2018 - Almere, Nederland

Lieve mensen,

Mijn naam is Sammie Bouwmeester ik ben 21 jaar en vanaf 1 juli ga ik een half jaar in Zuid-Afrika Johannesburg studeren!

Eerst even een korte intro.

Officieel studeer ik aan de Vrije Universiteit van Amsterdam waar ik de studie Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie doe. Ik zit momenteel in mijn 2e jaar van de Bachelor opleiding en heb volgend jaar een half jaar profileringsruimte, waarin ik er voor heb gekozen om in Zuid-Afrika te gaan studeren.

Mijn studie daar zal zijn aan de Universiteit van Witwatersrand (Wits) in Johannesburg. Ik ga daar op de campus in het "International house" wonen, waar ik mijn eigen studiootje krijg. Aan Wits zal ik de volgende vakken gaan volgen:
-Anthropology of Medicine and Body (Antropologie)
-Youth and Nationhood (Antropologie)
-Contemporary Social Issues in Southern Africa (Sociologie)
-Storytelling across Media and Cultural Contexts (Kunsten)

De startdatum van het semester is 16 juli.

Ik ga proberen de periode dat ik daar woon een blog bij te houden met de dingen die ik mee maak en die mij bezighouden. Dit zal variëren van persoonlijke dingen tot wat algemenere (waarschijnlijk) culturele en sociale zaken. Een mix dus tussen emoties, ervaringen en observaties.

Na vele mensen te hebben vertelt over mijn studie in Johannesburg kreeg ik wisselende reacties. Variërend van: "O, wat leuk! Dat gaat de tijd van je leven worden." En "Zuid-Afrika is een prachtig land, je gaat het vast geweldig vinden." Tot "Zo dat is dapper, weet je wel dat daar super veel criminaliteit plaatsvindt? Waarom wil je daar precies heen?" En "Het is daar heel gevaarlijk, een kennis van mij is daar doodgeschoten! Wie wil daar nou weer heen?".
Kortom erg wisselend dus. Zelf heb ik inmiddels wat vooronderzoek gedaan en heb ik veel om mij heen gevraagd naar ervaringen van anderen die daar wonen of er naar toe zijn geweest. En de antwoorden die ik van die menesen krijg zijn: Zuid-Afrika is een prachtig land en heeft veel te bieden, maar gebruik je verstand want in Johannesburg is inderdaad veel criminaliteit. Ga 's nachts niet alleen over straat en laat je adviseren door lokals over buurten waar je wel en niet kan komen. Als je dat éénmaal weet is er niks aan de hand.

Ik ben benieuwd hoe ik dit zal ervaren.

Vooralsnog heb ik vandaag eindelijk (na velen documenten en afspraken) eindelijk mijn studie visum aanvraag in kunnen dienen bij de Zuid-Afrikaanse ambassade in Den Haag.
Er waren documenten nodig als: een radiologische verklaring, persé een zorgverzekering afsluiten bij een Zuid-Afrikaanse zorgverzekeraar (ook al wordt je er voor gedekt door een Nerderlandse zorgverzekering), een medische verklaring, bank afschriften met officiële onderdtekening van de bank van maximaal twee dagen oud voor de visum aanvraag, VOG etc. En dat waren er nog maar een paar van de lange lijst van 26 eisen voor een Zuid-Afrikaans studie visum.

Hoe dan ook, dat ei is nu gelegd. Nu volgen vele andere kleine dingen die nog geregeld moeten worden en ben ik mij mentaal aan het voorbereiden op mijn vertrek.

Ik heb er heeel veel zin in! Maar af en toe slaan de zenuwen nog toe. Toch weerhoudt dat mij dat niet van het enorme gevoel van enthousiasme dat ik voel. Nieuwsgierigheid wint het van de angst.

Toch ben ik mij maar al te goed bewust dat ik daar ook zeker periodes ga hebben dat ik het er erg moeilijk mee zal hebben. Dat ik tegen dingen ga aanlopen en mijn neus zal stoten. Vallen en weer opstaan. Maar daar kan ik natuurlijk wel wat hulp van anderen bij gebruiken zo nu en dan.

Reizen is niet alleen maar leuk. Hoewel je dat misschien tegenwoordig vaak wel zou verwachten als je af gaat op alle mooie en leuke foto's en verhalen die mensen delen van hun reiservaringen. Maar geloof mij (uit vorige reiservaringen en verhalen van vrienden die veel reizen) er zijn ook momenten waarop het allemaal even verschrikkelijk is. Dat je er mentaal en fysiek doorheen zit. Dat je bepaalde dingen niet begrijpt en het lijkt als of je er helemaal alleen voor staat. En dat mag. Dat hoort er bij. Dat is super vervelend. Maar wanneer je je daar weer overheen weet te zetten, voel je je sterker en gelukkiger dan ooit. Dat is de kracht (en misschien ook wel een beetje het verslavende effect) van reizen. Ontdekken, nieuwe dingen zien, er mee geconfronteerd worden, verwerken en er uiteindelijk van leren. Dit kan zo veel inspiratie brengen. Wat voor een groot geluksgevoel kan zorgen.

Tuurlijk ga ik niet naar Zuid-Afrika om te reizen maar om te studeren. Toch zal ik tijdens mijn verblijf daar waarschijnlijk ook vergelijkbare ervaringen ondergaan. Dat is spannend, maar ook heel erg kicken!

Na mijn 4 maanden studie periode ben ik van plan te gaan reizen door Zuid-Afrika, maar die plannen zal ik pas gaan uitwerken tijdens mijn verblijf daar. Aangezien ik als ik daar ben voor een tijd, ik waarschijnlijk veel beter weet hoe of wat.

Dit was mijn verhaal (en het luchten van mijn hart) tot nu toe.

I'll keep you posted over de vorderingen rondom mijn vertrek.
Hopelijk kunnen jullie een beetje genieten van de verhalen die ik van plan ben te gaan delen en dat jullie mij af en toe een steuntje in de rug willen geven op momenten dat het even tegen zit.

Heel veel liefs,
Sammie (nu nog) Uit Nederland.

Ps. Mocht je op de hoogte willen blijven gehouden worden van mijn verhalen? Dan kun je mij een berichtje sturen met je e-mail!

Via: [email protected]

1. Vera:
    30 mei 2018
    Prachtige kans die je grijpt en een geweldige ervaring. Je gaat het vast en zeker geweldig vinden en idd als het even toch tegenzit..... meld je en we peppen je weer op.
    Heel veel succes en vooral plezier met wat je allemaal gaat meemaken en bedankt dat we je mogen volgen!